Fråga oss

Maxad krämighet i kvargen när Lindahls byter recept

Nu uppgraderar Lindahls sin populära kvarg med ett helt nytt recept där krämigheten står i fokus – redo att utmana på marknaden. Den svensktillverkade mejeriprodukten har sedan 2013 banat väg för den växande kategorin. Med sitt höga närings- och proteininnehåll har den blivit en modern klassiker som mellanmål, på frukostbordet, och före eller efter träning.

Lindahls Kvarg, originalet inom kvarg, är det svenska varumärket som tog landet med storm när de presenterade sina nya produkter för tio år sedan – och som idag har en framgångsrik export ut i Europa*. Kvarg är numera en väletablerad produkt och idag äter mer än två av fem svenskar kvarg varje år.

I takt med att intresset ökar ställs högre krav på den relativt nya produktkategorin. Konsumentundersökningar visar att en stor majoritet av kvargkonsumenter efterfrågar en konsistens som påminner mer om yoghurt, men med kvargens säregna näringsinnehåll.

– Efter flera års utveckling och omfattande tester är vi stolta över att äntligen få presentera en uppgraderad klassiker, krämigare än någonsin och i flera härliga smaker. Oavsett om man äter kvarg till frukost, mellanmål eller i samband med träningen kan man nu avnjuta en ännu godare produkt – med samma höga proteininnehåll. På mejeriet är vi övertygade om att vi har skapat en svårslagen produkt som kommer bli en riktig utmanare, säger Johan Örtegren, varumärkesansvarig Lindahls.

Alla Lindahls kvargprodukter är gjorda på svensk mjölk. Det nya receptet har tagits emot väl bland landets alla butiker och kommer finnas hos samtliga större kedjor från och med vecka 10. Totalt kommer det nya receptet på kvarg omfatta 23 smaksatta kvargprodukter i 150, 500 samt 900 gram.

* Lindahls finns i Danmark, Norge, Finland, Estland, Lettland, Litauen, Polen, Holland, Belgien, Luxemburg, England, Irland, Nordirland, Frankrike, Spanien, Portugal.